Back 2 Basic - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Herman en Marsha Groot - WaarBenJij.nu Back 2 Basic - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Herman en Marsha Groot - WaarBenJij.nu

Back 2 Basic

Door: Marsha

Blijf op de hoogte en volg Herman en Marsha

16 Juni 2014 | Mexico, Mexico-stad

Na 2,5 dag compleet afgesloten van de wereld zijn we weer in de lucht ;-)
Laten we bij het begin beginnen, want er is genoeg gebeurd in die dagen back 2 basic.

Zondagochtend in Palenque gewekt door een enorm geschreeuw. Het geluid ging door merg en been en deed ons denken aan de dino's uit Jurrasic Park. Stijf in bed van de schrik.
Omdat we toch al wakker waren maar gaan douchen. Toen Herman een peukje ging roken bleek er heel wat te zien te zijn.
We bleken te zijn gewekt door Brulapen die in de bomen voor het hotel hingen.
Super mooie foto's kunnen maken en ons verbaasd over het kabaal dat deze beesten maken.
Na het ontbijt de auto ingestapt richting Calakmul. Geen stops vandaag dus 'gewoon' kilometers maken.

Nou ja gewoon, dat is het nooit in Mexico. We zijn aangehouden door de politie (hier altijd zwaar bewapend) en die wilde ons een boete laten betalen omdat Herman reed en ik op papier als hoofdbestuurder sta. Dikke bullshit want we hebben voor 2 bestuurders betaald.
Dat bleek ook wel want zodra we de telefoon pakten en een nummer in begonnen te toetsen was het in ene allemaal weer goed en mochten we door rijden.
Verder ging de reis super goed, in een keer de stad uit en de weg gevonden.
Dus al heel vroeg in de middag bij het hotel aangekomen. Dat was een gevalletje soms moet je geluk hebben.
Om de archeologische vindplaats Calakmul te bereiken moet je eerst entree betalen om de weg te mogen gebruiken. Wij waren in de veronderstelling dat ons hotel aan deze weg lag.
Bij de slagboom stonden mensen te liften om naar het eind van de weg te komen. Toen wij aangaven dat wij niet wisten hoever wij gingen bleek de afslag van het hotel voor de slagboom te zitten.
Deze weg dus ingegaan (een paadje door de jungle), kwamen we aan bij een hutje met een rietendak, de lobby van het hotel.
Vooral ik, Marsha, moest wel ff slikken hoe back 2 basic het hotel was. Op de plaatjes was het absoluut een stuk luxer dan in het echt.
Op de foto's is het alwel redelijk te zien, maar we hadden dus en veranda met een hangmat en een hutje met rietendak waarin 2 bedden met klamboes hingen en een muggennet ons van de jungle scheidde.
Zodra ik op de wc zat sprong er al een kikker voorbij en zat de schrik erin.

Tja je wil de jungle in of niet, dus er maar het beste van maken.
De tank van de auto was inmiddels half leeg, normaal Is er in de stadjes wel een tankstation te vinden,maar hier dus niet. We hadden 2 keuzes linksaf 100km rijden of rechtsaf 60 km rijden om te tanken. En getankt moest er wel worden want de volgende dag de jungle in was anders niet wat geworden.
Dus de stoute schoenen maar weer aan en tanken, we moesten ook nog pinnen dus 2 vliegen in 1 klap.
In het stadje aangekomen bleek een bank moeilijk te vinden. Met handen en voeten uitgelegd wat we wilden en bij de Super Willy's terecht gekomen (een supermarkt) daar proberen te pinnen maar dat ging niet (ook niet bij de Amerikaan achter ons). Uiteindelijk bij het politiebureau kunnen pinnen en weer richting hotel gegaan.
Inmiddels tijd voor avondeten en weer brulapen (howler monkeys) gezien en vooral gehoord.
In Calakmul waar we zaten is een biosreservaat, echte jungle met veel beesten en zelfs jaguars.

Die nacht de hele nacht wakker gelegen van het gebrul van de apen. Dan zijn ze toch echt wat minder leuk. Geluid lijkt ook van een veel groter beest te komen, wat mij vooral bang maakte.
Herman niet haha, echte kerel ;-)

'S ochtends om 6 uur wakker geschrokken van een hard gebons op de deur. Bewaking...
En die kan natuurlijk geen Engels. Uiteindelijk konden we eruit opmaken dat het om de auto ging dus Herman is maar meegelopen.
Bleek dat onze gids er al was, klein misverstandje. Wij waren in de veronderstelling dat ze er om half 9 zou zijn en zij dacht 6 uur.
Van de opzichter koffie gekregen gedoucht en rond 8en vertrokken.

Bianca, onze gids, vertelde dat ze de dag ervoor nog een jungle tour had gedaan en geen enkel dier had gezien. Jaguars leven hier wel maar had ze zelf ook nog maar 4x gezien.
Blijkbaar zijn wij qua wild spotten echte geluksvogels.
Langs de lange slechte weg de jungle in hebben we verschillende beesten gespot: spelende vosjes langs de weg, een hert, een met uitsterven bedreigde vogel, heel veel kalkoenen en als klapper op de vuurpijl, ja echt waar een jaguar!
Het ging allemaal zo vet snel dat we geen foto hebben kunnen maken, maar wat een kicken moment.
Vlak voor de auto stak een Jaguar over, wij zaten te stuiteren van enthousiasme. Wat een prachtig mooi beest. Super cool.

Weg vervolgd naar de Maya ruïnes in de jungle waar onze tour zou plaats vinden, al was de dag voor ons al geslaagd.
Deze ruïnes zijn zo afgelegen dat er geen elektriciteit of stromend water was. Dus plassen in een gat in de grond.
Plek wordt jaarlijks ook maar door een man of 300 bezocht erg bijzonder.
Onze gids heeft veel verteld over de plek, bomen en beesten.
Zo hebben we de boom gezien waar vroeger kauwgom van gemaakt werd.
Een duo boom waarvan de ene giftig is en de ander geneest.
En de toeristenboom, wordt in de zon bruin en gaat daarna vervellen.
Heel veel vogels gezien, spider monkeys en een slang. Alleen de toekan helaas niet gezien.
De tempels waren ook mooi en vooral heel hoog.
De hoogste die we beklommen hebben was 53 meter hoog, het uitzicht prachtig. King of the world, je kon over de hele jungle uitkijken en zelfs Guatemala zien.
De tour was zo'n 3 uur wandelen, maar dat vloog voorbij. Je kon kiezen voor 3, 4 of 5 uur. Toen we op het punt stonden nog een uur er bij aan te plakken begon het te regenen en rommelen in de verte.
Toch maar terug gegaan naar de auto. Dan ben je wel blij dat je een gids bij je hebt want in de jungle lijken alle paadjes op elkaar.
Op de terugweg naar het hotel nog prachtige grote blauwe vlinders gezien.

Halverwege de middag weer bij het hotel aangekomen en lekker kalm aan gedaan. 'S avonds bleken wij de enige gasten te zijn in het hotel.
De ober wilde bij ons aan tafel komen zitten en het ons erg naar de zin maken.
We hebben als een koning en koningin gegeten, lekkere hapjes, toetjes, bier en tequila.
Hele familieverhalen gehoord en Engelse les gegeven. De ober was zo blij dat het al snel amigo werd en later op de avond zelfs familie was voor hem.
Tegen 9-en kwam ook de Nachtwacht erbij zitten, weer hele familieverhalen en verhalen over de beesten in de jungle.
Al met al een super gezellige nacht en met een gerust hart gaan slapen omdat we wisten dat er bewaking was...

• 18 Juni 2014 - 08:12

Wilma:

hoi blij om weer wat van jullie te horen... duurde wel heel lang zo! maar echt supermooi wat jullie beleven en de fotos ook zo heb je wel een idee hoe het er aan toe gaat.. geniet van de laatste paar dagen ff helemal niks en lekker bij het hotel groetjes van het thuisfront

• 18 Juni 2014 - 08:57

Sam:

Wauw ik ben echt jaloers op jullie.
    Klinkt echt alsof jullie alleen maar vette dingen mee maken.
    Ik zie jullie wel op schiphol!

• 18 Juni 2014 - 13:25

Carla:

Wat een verslag!!! Mooie foto's.
    Volgens mij is het alles behalve een saaie vakantie.

• 18 Juni 2014 - 13:49

Herman En Marsha De Groot:

Hi Wilma, haha duurde heel lang hè? Was ook best apart zolang helemaal geen internet en bijna geen telefonisch bereik. Maar we zin er weer, was wel echt een gave beleving.
    Leuk om jullie ook op de hoogte te kunnen houden.
    Thnx, gaan we zeker doen ff enorm relaxen in de all-in. Groetjes terug!

• 18 Juni 2014 - 13:51

Herman En Marsha De Groot:

Hi Sam, jouw vakanties komen nog dan kunnen wij weer jaloers zijn, haha.
    Maar het is ook zeker super vet hier. Ik ga het wel missen hoor, gelukkig veel foto's :)
    Tot op Schiphol!

• 18 Juni 2014 - 13:53

Haha ofniet mam?
    Maar ook super veel meegemaakt, echt vet!
    Foto's ook goed gelukt, goed fototoestel helpt een boel.
    Haha saai is het zeker niet nee :)