Krokodillen, indianen en kilometers-vreten - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Herman en Marsha Groot - WaarBenJij.nu Krokodillen, indianen en kilometers-vreten - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Herman en Marsha Groot - WaarBenJij.nu

Krokodillen, indianen en kilometers-vreten

Door: Marsha

Blijf op de hoogte en volg Herman en Marsha

14 Juni 2014 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Gister maar een keer geen verslagje geplaatst. Het zou dan meer een rij-verslag dan reisverslag zijn geworden.
De planning was van Villahermosa naar San Christobal de las Casas te rijden met een tussenstop bij Cañon de Sumidero en daar door heen te varen.
'S ochtends op tijd vertrokken maar enorme vertragingen op de weg gehad en tegen de tijd dat we bij de Canyon aan kwamen vertrokken er geen boten meer :(
De weg maar vervolgd richting San Christobal, nog even bij een waterval gestopt en genoten van het uitzicht.
De route op zich was prachtig, door de bergen en hoogland. Het gevoel van indianen, cowboy's en plantages.
Aangekomen bij het hotel Casa Mexicana heerlijk gegeten. Biefstuk voor nog geen €10. Herman heeft gelijk maar 2 borden vlees voor zichzelf besteld, goed eten is immers belangrijk ;-)

Eigenlijk was de planning dat we vandaag door zouden rijden naar Palenque waar we 2 dagen zouden zijn. Maar omdat we het zo jammer vonden de Canyon te hebben gemist hebben we besloten een dag langer in San Christobal te blijven.
Met het hotel was een leuk dealtje te sluiten waardoor het niet te veel extra ging kosten.

Na een rustig nachtje slapen, 's ochtends optijd naar Cañon de Sumidero in Ciapas de Chorzo vertrokken (klein uurtje rijden).
Daar aangekomen werden we gelijk weer herkend van de dag ervoor. Wij komen dan wel voor de attracties maar soms zijn we die zelf ook.
De meeste toeristen zijn Japanners of Mexicanen zelf. Voor hier zijn wij erg blond en opvallend. Valt mee dat er nog geen ongelukken zijn gebeurd met mensen die ons nagapen vanuit de auto's ;-)
Vandaag wel een bootje kunnen regelen en de Canyon in gevaren.
Enorm indrukwekkend.
De kloof is op het hoogste punt een kilometer diep/hoog en de rotswanden gaan daar dan ook steil omhoog. Dan voel je je toch wel heel erg klein in zo'n bootje tussen de hoge wanden.
Onze ogen uitgekeken naar de rotswanden, watervallen en de vaarroute. Maar het gaafst waren de krokodillen :)
Er was geen garantie dat we die zouden spotten, maar we hebben geluk gehad. Direct naast de boot op de zandbank in de rivier kwamen we tot 2x toe een groepje krokodillen tegen. Praktisch naast de boot op een armlengte afstand. Geweldig en spannend.
Na 2 uur varen weer aan wal. Gekkenhuis in het dorpje want Mexico had gewonnen. Toen we aankwamen liep iedereen nog in normale kleren, maar na de wedstrijd stikte het van de groene shirtjes.

Zelf zijn we snel teruggereden naar San Christobal en het sportcafé ingedoken om in het oranje ook het Nederlands elftal te kijken.
Geweldig wat een sfeer, het was hier dan wel midden op de dag maar er zaten nog genoeg mensen.
In het oranje heb je dan direct de aandacht en heel het café was opslag voor Nederland. Herman heeft schik gehad en veel gelachen met de Mexicanen om het voetbal.
Met een Sol biertje erbij genoten van het Nederlands elftal.

Na de wedstrijd nog even het stadje bekeken. Ook een hele belevenis. Het is een wat authentieke stadje waar heel veel toeristen rondlopen. Maar ook nog echte indianen, bijzonder om te zien.
Zelf nog even over de markt gewandeld en door de straatjes geslenterd.
Bij de supermarkt een klein manneke dat aan het bedelen was om cola maar wat gegeven, konden we niet over ons hart verkrijgen.
Daarna het hotel opgezocht een ff lekker niks.

• 14 Juni 2014 - 03:33

Herman En Marsha De Groot:

De foto's om een beeld te geven krijgen we helaas niet geüpload door het slechte internet hier :(
    Hopelijk in de komende dagen weer.

• 14 Juni 2014 - 08:27

Ingrid:

Zo meid wat een verhalen steeds.. heb je daar wel tijd voor :-) ja wat een wedstrijd he.. was hier gekkenhuis in de buurt.. hadden een buurtbbq heel leuk.. de kleine man heeft ook eindelijk is geslapen tot 6 uur ipv 4 uur.. meid geniet nog van alles dat komen gaat en dikke kussen voor jullie... groetjes aan herman! Toi toi

• 14 Juni 2014 - 13:26

Pap:

Hallo reizigers,
    Top ervaring zo: dolfijnen, krokodillen en prachtige natuur. Wat wil je nog meer?
    Een schitterende wedstrijd van Nederland kijken in een Mexicaans café.
    Ik vroeg me gisteravond al af of Herman dit wel kon zien, ja dus.
    Hier ook genoten, de Spanjaarden afgedropen met de staart tussen de benen en Kira trouwens ook vanwege de knallen hier in het dorp.
    Geniet er lekker van, ik ben jaloers op jullie, ik moet denk ik mijn lijstje weer uitbreiden.
    Groetjes pap

• 15 Juni 2014 - 01:47

Herman En Marsha De Groot:

Hi ing, haha jazeker vaak 's avonds ff voor het eten.
    Dan is een verhaaltje zo getypt :D
    Haha dat zal best gezelligheid 9'n buurt bqq met het wk, tof :)
    Oog echt heerlijk hopen dat Lars dat een beetje volhoudt, super fijn!
    Gaan we zeker doen, dikke kus terug!

• 15 Juni 2014 - 01:49

Hi pap,
    Ja absoluut heel gaaf. Enige nadeel zijn de lange reisdagen en de slechte bewegwijzering haha.
    Jazeker heeft Herman het gezien, overal wordt hier voetbal gekeken, elk café en straattentje dus hij krijgt er genoeg van mee. Vooral het commentaar is hier geniaal!
    Aah arme kira.
    Gaan we zeker doen, haha zal mama blij mee zijn als de lijst langer wordt ;-)
    Groetjes mars